lördag 29 maj 2010

Skördebröd


I kok/bakboken "Smaker från Saltå Kvarn" hittade jag det här receptet. Ett kryddigt fruktbröd, som fått jäsa väldigt länge. Gott och saftigt blev det! Det ska egentligen vara hel havre eller kornkross, men jag använde 4-korns kross. Och jag bytte ut mörk sirap mot ljus brödsirap, gick bra det oxå.. I boken står det att degen först ska vila 1-1,5 timmar och tydligen ska degen öka 30-50% i volym under den här tiden, och sen ska man dela degen och lägga i två smorda formar och låta jäsa i 1 timme. Lät min deg vila i 1,5 timme, hände inte mycket. Formade bröden och dem fick jäsa i 3,5 timme!! Vet inte vad jag gjorde för fel, men tycker att slutresultatet blev bra ändå!


Skördebröd

Dag 1 kväll-Blötläggning

0,5 dl linfrö
100 g 4-korns kross
150 g aprikoser
1,5 dl vatten

Blanda allt och låt vila över natten eller 6-15 timmar.

Rågsurdeg

300 g rågmjöl
4,5 dl vatten

Värm vattnet till 45 grader. Vispa ihop rågmjöl och vatten och låt stå 12-15 timmar.

Dag 2

Blötläggningen
Rågsurdegen
100 g hackade torkade fikon
100 g russin
400 g vetemjöl
200 g rågmjöl
20 g jäst
1 msk havssalt
0,5 dl anis
0,5 dl kanel
2 msk malda pomeransskal
1 tsk malda kryddnejlikor
2 msk brödsirap
2 dl vatten

Blanda alltsamman i en degblandare och knåda till en elastisk deg. Låt vila i 1,5 timme. Forma bröden och lägg i smorda formar. Låt jäsa(se ovan). Värm ugnen till 240 grader, ställ in ett kärl med vatten en kvart innan du sätter in bröden. Grädda i 10 minuter, sänk temperaturen till 180 grader och grädda ytterligare 50-60 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar