söndag 15 augusti 2010

Mandelrutor med Salmbärssylt

Satt och zappade på TV:n i torsdagskväll och hamnade i "Sommar med Ernst", han hade bjudit in några på kafferep och skulle baka lite kakor, vilket fick mig, förstås, att fastna där. Han bakade dessa kakor med hjortronsylt, vilket säkert oxå är gott, men jag valde att göra dem med salmbärssylt. Fick med mig en burk hem från Gotland och hade egentligen tänkt göra Salmbärsgrottor, men tyckte att det lät gott med mandel i, så det fick bli så! Salmbär finns ju inte här uppe, så jag hade aldrig sett eller smakat salmbär förut, men det är ju den sylten man serverar till Saffranspannkaka och det hade jag hört talas om, tyvärr fick jag aldrig tillfälle att smaka på Gotlands paradrätt! Det får bli nästa gång...




Mandelrutor med Salmbärssylt

200 g mandel
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
200 g rumsvarmt smör
4,5 dl mjöl

2 dl salmbärssylt(eller annan sylt)
50 g flagad mandel

Dagen före du ska baka, skålla och skala mandeln så den hinner torka lite. Riv mandeln i en mandelkvarn. Blanda sedan mandeln med socker, vaniljsocker, mjöl och smör. Knåda ihop allt till en mjuk boll. Kavla ut degen mellan 2 bakplåtspapper till en stor rektangel, ca 1 cm tjock. Grädda i 175 grader, ca 15 min. Under tiden värmer du sylten i en kastrull på spisen, detta för att det ska bli lite lättare att bre ut och när du gjort det, strör du flagad mandel ovanpå sylten och grädda ytterligare 15 minuter. Låt kakan svalna en stund innan du skär den. Jag skar den i trianglar den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar