måndag 23 augusti 2010

Pie oh pie..


Blev så sugen på blåbärspaj i helgen och sån tur var, hade mina föräldrar kvar lite blåbär i frysen. I orginalreceptet, som jag fått av min faster, ska det vara ananas, men det blir otroligt gott med blåbär oxå, vill jag lova. Man kan nog ta vilka bär/frukter som man vill, det är pajskalet och fyllningen som gör pajen, tycker jag!


Blåbärspaj

Pajdeg
150 g smör
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Rör ihop socker och smör först, tillsätt sedan mjöl och bakpulver, knåda snabbt ihop degen. Tryck sedan ut den i en pajfrom. Ställ formen i kylen, medan du gör fyllningen.

Fyllningen
2 dl crème fraiche
1 äggula
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker

200-300 g blåbär, eller 1 stor burk ananasringar skurna i 1 cm´s bitar(funkar bra med väl avrunnen krossad ananas oxå)

Blanda ihop crème fraiche, socker, äggula och vaniljsocker. Ta ut pajformen ur kylen, lägg bär eller ananas i botten, häll på fyllningen. Grädda i 175 graders värme ca 30 min. Servera med vaniljglass!

4 kommentarer:

  1. Testade att göra den med svarta vinbär istället.. Kanongott o lite syrligt..
    Men den stelnade ju inte för fem öre, gjorde jag nåt galet? *S*
    Brukar lyckas rätt fint annars.. :-P
    Men gottigt värre, o den lär nog stelna när den svalnat ordentligt.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga om du gjort nåt galet, om du inte glömde äggulan förstås?! :D Men sen har jag aldrig gjort den med svarta vinbär heller. Men det låter himla gott, ska prova det nån gång, den funkar med jordgubbar oxå. Sen kan det vara olika på ugnarna också, min nya ugn är inte lika bra som den gamla, så allt behöver lite mer tid.

      Radera
    2. Ah okey.. Haha nä jag glömde inte äggulan.. *S*
      Men funderar på om man kanske skulle slängt i 2 istället så det stelnar.. Lät den stå inne i ca 40-45 minuter och ändå väldigt rinnig..
      Men gott som fasen blev det.. =)
      Oh, ja karln älskar ju ju både jordgubbar och blåbär o den var ju löjligt enkel att göra.. (Om man inte som jag tappar creme fraichen på golvet o tvingar karln att springa o köpa mer.. :P)
      Men det här receptet hamnar helt klart i favoritlistan.. =)

      Radera
    3. Huvudsaken det blir gott!! :D Från början läste jag fel i receptet och hade i ett helt ägg och det funka oxå.

      Radera