måndag 4 april 2011

Diggingmankaka?





Ja, den heter så, fråga mig inte varför! Receptet hittade jag i helgbilagan till Norran i lördags. En mycket märklig kaka som jag kände att jag bara måste testa! Det är en äggfri kladdkaka med nötter och "inbyggd glasyr", som det stod i tidningen och det var väl den som gjorde det lite intressant. När kakan är klar vänder man den upp och ner och det som en gång var botten är nu en glasyr! Svårt att förklara, men så är det. I receptet stod det att man inte skulle använda en form med löstagbar kant, så jag tog en pajform i stället och det funkade för mig, men tänk på att risken finns, om den är för låg, att det rinner över i ugnen.

Diggingmankaka 

2 dl mjöl
2-3 msk kakao
0.5 tsk salt
1 msk vaniljsocker
2 msk(30g) smält smör
1.5 dl socker
1 dl malda nötter
2 tsk bakpulver
1.5 dl mjölk

Glasyr

2 msk kakao
1 dl socker
1 dl farinsocker

2 dl kokande vatten

Blanda dem torra ingredienserna till kakan. Tillsätt smält smör och mjölk och rör om. Bred ut i en smord(ej bröad) form.



Blanda dem torra ingredienserna till glasyren och strö över kakan.

Häll sen över det kokande vattnet.

Grädda i 175 grader, 45 minuter. Låt kakan svalna. Ställ den sen i kylen över natten.

Skär loss runt kanten på kakan och vänd den sen upp och ner på ett fat, man kan behöva lirka lite innan den släpper. 
Servera med vispad grädde.

1 kommentar:

  1. Aha! En kaka för lilla mig! Den ska jag prova vid tillfälle. Det borde gå att byta ut mjölken mot något annat. Havremjölk kanske? Varför inte servera med glass istället för grädde? Experiment på gång i skogen =)
    Smaskig ser den iaf ut!
    Måndagskram!

    SvaraRadera