tisdag 29 mars 2011

Mandel och Nougatrutor

Det här receptet har jag hittat i "Två systrars Söta" av systrarna Eisenman, där kallas den "Tant Märtas hemliga mandel och nougatkaka". Där bakas den i en rund form, men jag har valt att göra den i långpanna och har därför räknat om receptet lite grand. Ska erkänna att nougat och mandelmassa är bland det godaste jag vet, så därför är det här en av mina favoriter.


Mandel & nougatkaka

500 g mandelmassa
4 äggulor
125 g smör, smält
1.25 tsk bakpulver
4 äggvitor

Ca 170 g nougat
Rostade mandelspån

Vispa ihop äggulor, mandelmassa, smält smör och bakpulver. Vispa äggvitorna i en ren bunke till hårt skum. Vänd sen försiktigt ned i mandelsmeten. Häll smeten i en långform, ca 25*30 cm. Grädda i 175 grader, ca 40 minuter. Lägg på folie efter 25 minuter så att den inte blir så mörk. Låt svalna. Smält nougat och bred ut över kakan. Dekorera med rostade mandelspån.



1 kommentar:

  1. Suck... Tur jag har försäkring på datorn, för det börjar vara mycket dregel i den nu =)
    Kram!

    SvaraRadera