söndag 7 mars 2010

En liter chokladgömmor


Har bakat chokladgömmor idag, bullar med chokladfyllning i och kardemummaströssel uppe på. Godare bullar finns nog inte, om ni frågar mig! Vanligtvis brukar jag baka dem i amerikanska muffinsformar, men i dag blev det i vanliga bullformar.

En liter chokladgömmor

300 g mjukt smör(ej smält!)
1 liter mjölk
150 g jäst
2 dl socker
1 tsk salt
10 g kardemummakärnor som stötes i mortel
1700 g mjöl(ca 2,8 liter)Men det behövs inte alltid så mycket..

Värm mjölken till ca 35-37 grader, lös upp jästen i degspadet. Blanda med övriga ingredienser och knåda en stund. Låt degen vila på bakbordet 15-20 min. Väg upp 40 grams degbitar till vanliga bullformar och runddriv dem.(Till amerikanska muffinsformar behövs 50-60 grams degbitar!) Lägg bullarna i formarna och låt jäsa. Gör under tiden chokladfyllningen och kardemummaströsslet.

Chokladfyllning

450 g mjukt smör
90 g socker
90 g farinsocker
30 g vaniljsocker
20 g krämpulver
60 g kakao

Vispa ihop allt. Fyll sedan en tyllpåse(engångs enklast).

Kardemummaströssel

1,25 dl mjöl
0,75 dl socker
1 msk kardemumma(brukar använda malen)
60 g smör

Smält smöret och häll över övriga ingredienser, rör ihop, blir som en smuldeg, ungefär.

När bullarna jäst klart, pensla med ägg. Ta sedan tyllpåsen med fyllningen och tryck ned i mitten på bullarna och fyll dem lite. Strö sedan över lite strössel. Grädda i ca 230 grader, 8-10 min.

5 kommentarer:

  1. Hej,
    Är så glad att jag hittat detta receptet då jag tycker de är de godaste bullarna som finns sedan jag hittade dem på ICA Maxi. Vad jag undrar däremot är vad är krämpulver för något? Är det marsan/vanilsåspulver eller?

    SvaraRadera
  2. Det är alldeles riktigt, marsan/vaniljsåspulver är samma sak.

    SvaraRadera
  3. Hej igen,
    Jag har några flera frågor nu då jag tänkte testa att baka dessa då jag bojkottar Maxi sedan ett år tillbaka ungefär. Jag har ingen mortel och undrar om man kan använda vanlig kardemumma och hur mycket man ska ta av malen kardemumma? Om man är osäker på att att man har nog mycket smör kan man då ersätta en del av smöret i själva degen mot extrasaltat smör om man då tar bort saltet? Jag har inte lärt mig att hantera en tyllpåse på rätt sätt så jag undrar om man kan göra en grop med tummen och sedan fylla den med en sked? Jag skulle vilja lära mig spritsa och det ser så enkelt ut att fylla och använda en då man ser på en del bakprogram där de får tips av bagare. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på hur mycket malen kardemumma man ska ta istället. Och det är mycket godare med stött kardemumma, har du testat att krossa med kavel t ex? Frågan om svaret smör törs jag inte heller svara på, men det går nog att fylla dem på sättet du beskriver! Lycka till!!

      Radera