söndag 27 mars 2011

Disaronnokakor

Dessa kakor heter egentligen Amarettikakor, men eftersom att likören Amaretto av nån anledning fått byta namn, så byter jag namn även på kakorna. Kanske inte dem vackraste kakorna, men jag lovar riktigt goda. Det jag tycker är intressant med dessa kakor, är konsistensen, dem är hårda på utsidan och så där härligt sega inuti.

Disaronnokakor

200 g mandelmassa
60 g socker
80 g rostade och rivna hasselnötter
40 g äggvita
Disaronno efter smak

Börja med att rosta nötterna (ta lite mer än 80 g då det försvinner lite på vägen), gnugga sen bort så mycket av skalet som det går. Riv sen nötterna i en mandelkvarn. Blanda mandelmassan och sockret, tillsätt äggvitan lite i taget,  det ska bli en slät smet. Tillsätt nötterna och smaka av med Disaranno. 
Forma degen till runda bollar och rulla i siktad florsocker. Grädda i 170 grader, ca 15 minuter.

3 kommentarer:

  1. de låter hur smaskiga som helst! Jag får som vanligt nöja mig med att dregla på datorn =)
    Snygg, ny layout på bloggen förresten! Gillar tyget i bakgrunden.
    Ha en mysig söndag!
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Likören har inte bytt namn från Amaretto till DiSaronno utan den heter Amaretto DiSaronno (vilket originalet alltid har gjort) och DiSaronno betyder ungefär: från Saronno, så du kan fortfarande kalla dina kakor för Amarettikakor

    SvaraRadera
    Svar
    1. På min flaska står det bara DISARONNO och när jag frågade efter Amaretto på bolaget, så fick jag till svar att den inte heter så numera.

      Radera