fredag 18 mars 2011

Ett nytt inlägg!

 Som ni kanske har märkt, så har det inte varit så många inlägg på ett tag. Man kan säga att jag har haft semester från bloggen ett tag, men har ju inte lagt av med bakningen för det. Det har faktiskt blivit rätt mycket brödbakning på sistone(eller när det funnits plats i frysen). I julas så fick jag ett presentkort på Åhlens och då tyckte jag att jag kunde få en (till) bakbok, och valet föll på Bröd från Brunkebergs Bageri av Heléne Johansson. Finns en hel del recept som jag måste testa ur den, bara jag får igång surdegarna nångång. Jag valde den här gången att göra Lingondinkel och jag blev riktigt nöjd med resultatet, tycker att det blir väldigt vackert med röda prickar i brödet.

Lingondinkel

Dag 1

200 g vatten
250 g Vetemjöl Special Fullkorn
5 g jäst

Blanda allt till en deg, täck med plastfolie och ställ i kylen över natten.

Dag 2

fördegen från dag 1
500 g vatten
10 g jäst
450 g dinkelmjöl Fullkorn
300 g Vetemjöl Special
15 g olivolja
30 g honung
30 g havssalt
100 g frysta lingon

Blanda fördegen med allt utom salt och lingon, knåda i maskin i 10 minuter. Tillsätt saltet, knåda ytterligare 5 minuter. Blanda ner lingonen på slutet och låt sen degen vila i 30 minuter. Dela degen i 3 och forma till runda bullar. Lägg dem på mjölad bakduk som du veckar medllan bröden. Låt jäsa i ca 2 timmar.

Så här gräddar jag dem flesta bröden jag gör: Jag värmer upp ugnen till 250 grader, sätter in brödet, sprutar in vatten med en vattenflaska och sätter timern på 5 minuter. När den ringer drar jag ner temperaturen till 200 grader och sätter timern på 10 minuter, när 10 minuter gått öppnar jag luckan och släpper ut ångan. Sen gräddar jag brödet ytterligare 20-35 minuter, lite beroende på storlek och sort. Jag tempar alltid mitt bröd, enklast så, det är klart vid 95-98 grader.



1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaka min vän! Härligt att se livstecken även i detta forum. Om man får önska sig något, så... Italienska kärleksskorpor! Jag behöver en bild till ett eget inlägg (och kan då göra reklam för dig oxå, hihi). Brödet här verkar supersmaskigt. Undrar när jag ska ge mig till att baka...
    Klart du skulle köpa en ny bakbok, men det kan inte finnas många som du inte har!
    Kram!

    SvaraRadera