måndag 28 mars 2011

Des Madeleines!

Köpte Madeleineformar när jag bodde i Frankrike och det är ju ett bra tag sen nu(4år), men jag har inte kommit mig för att använda dem förrän nu. Hittade en filmsnutt på Petite France´s facebooksida om hur man bakar Madeleinekakor och jag har använt receptet från samma klipp. Jag fick dem inte lika höga som deras och jag vet inte om det beror på att jag hade för lite smet i formarna eller om det är för att mina formar är i silikon och därför inte kan alstra samma värme som deras metallformar. Kanske är det nåt annat fel, vad vet jag? Vet heller inte vilken etikett jag ska använda, så jag helgarderar mig!

Madeleinekakor

210 g vetemjöl
5g(1tsk) bakpulver
Zest från en apelsin
Zest från en citron
1 vaniljstång(kan uteslutas tycker jag)
3 ägg
170 g socker
170 g ljummet smält smör

Dela vaniljstång på längden och skrapa ut innehållet. Spara stången till annat, t ex vaniljsocker. Riv skalet från citrusfrukterna på ett rivjärn eller gör som jag och använd ett zestjärn och finhacka efteråt. Blanda vaniljen med mjöl, bakpulver, zest och ägg, rör ordentligt. Tillsätt sockret och sedan smöret, rör smeten tills den blir blank. Smörj formen, sikta över lite mjöl. Spritsa i smeten, grädda i 200 grader, ca 8 minuter.

3 kommentarer:

  1. DE ser smaskiga ut! Urtsäkta en baknovis, men vad i herrans namn är zest? Bappelsiner är jag bekant med, umgås med dem varje morgon för att få nypressad juice. men zest...
    Kramar från en okunnig torparkärring!

    SvaraRadera
  2. Oj, måste nog förtydliga det i receptet! Du är inte den första jag mött, som inte visste det. Zest är väl ett finare ord för rivet skal, helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. HA ha haa! Lite grann som att kalla potatismos för pommes duchesse, typ... Eller potatispuré. Jag gillas zest, ska sno det ordet. Jag kan säkert hitta ett sammanhang för det!
    Nu är fikarasten slut, så det är väl bäst att jobba = )

    SvaraRadera