söndag 14 februari 2010

Hallonknutar


Bakade bullar idag, en hel liter. Halva satsen gjorde jag vanliga kanelbullar av och andra satsen gjorde jag hallonknutar av.

När jag bakar bullar, använder jag receptet på mjölpåsen, fast med modifikation. Jag använder alltid rumvarmt smör, inte smält smör. Man får en luftigare och lättare deg om man använder rumsvarmt smör. Har oftast 75 gr jäst till en halv liter vätska oxå. Allra bäst blir vetedegen om man gör en så kallad fördeg, men det är inte alltid jag ids göra det.

Vetebröd

150 g mjukt smör(ej smält!)
5 dl mjölk
75 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
5-1o g kardemummakärnor som stötes i mortel
850 g vetemjöl (ca 1,4 liter) Men det behövs inte alltid så mycket..

Värm mjölken till ca 37 grader, rör ut jästen. Blanda med resterande ingredienser i degberedaren. Knåda 5-8 min ta upp degen på bakbordet och låt den vila under bakduk i ca 20-30 min.

Gör under tiden remoncen.

Hallon och mandelmasseremons

75 g mjukt smör
250 g riven mandelmassa
6-8 msk hallonsylt


Kavla ut en del av degen till en stor rektangel och bred remonsen på 2/3 av den. Vik ett treslag, börja med den remonsfria. Skär sedan ca 1½ cm tjocka remsor som ska väga runt 50 g. Snurra dessa remsor och gör en knut. Låt jäsa under bakduk ca 40-50 min. Pensla bullar med uppvipat ägg blandat med lite vatten och en gnutta salt, vill jag ha mer färg på bullarna, tillsätter jag en äggula, istället för vatten. Grädda i ca 230 grader 8-10 min.

När bullarna ska ätas, penslas dem med smält smör och får stå och "torka" i 15-20 min, innan dem doppas i strösocker.

1 kommentar:

  1. Man kan nog ha i lite mer hallonsylt + lite vanliga hallon, för att få fram mer bärsmak.

    SvaraRadera