onsdag 24 november 2010

Glasstårta



Det här receptet har jag fått av en före detta kollega för flera, flera år sedan och jag hade väl glömt bort det, men när jag fick några marängbottnar över från Kardinaltårtan så kom jag att tänka på det. En enkel citronglasstårta med kolasås och rostad flagad mandel, som kanske passar bättre på sommaren, men god är den!

Citronglasstårta

2 st marängbottnar

Fyllning

4 dl vispgrädde
1 dl florsocker
3 äggulor
saft och rivet skal av en citron

Vispa grädden hårt. Rör i socker, äggulor, citronsaft och skal. Lägg en marängbotten på ett fat och bred på hälften av smeten. Lägg på den andra marängbotten och bred på resten av smeten. Låt tårtan stå i frysen i minst 4 timmar. Koka kolasåsen.

Kolasås

2 dl vispgrädde
2 msk socker
2 msk sirap
1 smörklick

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt det koka häftigt i ca 5-8 minuter. Rör om då och då, låt sen kolasåsen svalna.

Garnering

50 g flagad mandel, rostad

Ta fram glasstårtan. Bred över kolasåsen och strö sen över den flagade mandeln. ställ tillbaka tårtan i frysen. Kom ihåg att ta fram tårtan ca 20-30 minuter innan den ska ätas. Vi är lite glupska i våran familj och hade inte tid att vänta, så den var lite isig i mitten.

1 kommentar:

  1. Oj oj oj! Den ser underbar ut! Jag måste uppfinna äggfri maräng. Annars kan jag ju byta ut marängen mot något annat. Du ger mig hela tiden massor att fundera på ; )
    Skådebröd är inte att förakta, så jag njuter av bilderna (och minns hur det smakade).
    Kramis!

    SvaraRadera