lördag 3 december 2011

Julbaket 2011

 Det är långt mellan gångerna som jag bakar numera. Men nu är det jul igen och då är det lite roligt att fylla upp frysen igen. Idag har jag hunnit baka en hel del, bland annat dem årliga succékakorna, vilka jag gör varje jul, eftersom dem är mina favoriter. Har även bakat vörtbröd, jag har letat ett bra recept länge och nu har jag äntligen hittat ett som är enkelt och fungerar. Jag har provat många recept genom åren, men alltid blivit lite missnöjd. Men det receptet kommer senare! Idag har jag gjort Mariannedrömmar för första gången och blev riktigt nöjd med dem, perfekt spröda drömmar med mintkrisp, I like! Hittade receptet på ICA Maxi.

Mariannedrömmar


150 g smör
4 dl socker
3 msk vaniljsocker
1 dl matolja
1 tsk hjorthornssalt
5.5 dl vetemjöl
1 påse Mariannekarameller(120g)

Krossa Mariannekaramellerna fint i en mortel. Rör smör, socker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt matoljan i en fin stråle, under omrörning. Blanda hjorthornssalt och mjöl och blanda ner i äggsmeten. Sist tillsätter du Mariannekrosset. Rulla bollar ca 10-12 gram. Grädda i 150 grader, ca 20 minuter.


1 kommentar:

  1. Gud vad jag har letat receptet på dessa. Jag fann det hos dig och jag är evigt tacksam.
    Mvh Piteboa

    SvaraRadera