onsdag 21 december 2011

Kongresser

En rätt så sällsynt kaka på konditorierna idag, vilket jag tycker är synd, för det är en riktig klassiker. Den är dessutom väldigt lätt att göra. Det här receptet har jag haft i en låda, hittade det i en tidning för flera år sen och har länge velat prova det. I orginalreceptet, som kommer från Calle Widell, står det att man ska ha i en klick vaniljkräm i botten, innan man lägger i nötfyllningen, men det har jag hoppat över, ibland räcker inte tiden till! Det står dessutom att det ska bli 12 st kongresser, men jag fick ut 25, så han måste ha gjort väldigt stora. Jag använde vanliga mazarinformar i metall, men det går säkert bra att använda aluminiumformar.

Kongresser


2 dl mjöl
125 g smör(rumsvarmt)
0.5 krm salt
1 krm ättika
3 msk kallt vatten

Blanda snabbt ihop alla ingredienser.Arbeta inte degen för länge, då kan den bli seg. Låt vila i kylskåpet ca 15 minuter. Kavla sen ut degen till ca 3 mm och fodra formarna, man behöver inte smörja dem innan. Gör nötfyllningen.

Nötfyllning


1.75 dl socker
2 ägg
2,5 dl rostade och hackade hasselnötter

Vispa ihop ägg och socker för hand, tillsätt nötterna. Man behöver inte vispa mycket, egentligen bara blanda. Lägg ca 1 msk fyllningen i formarna. Var försiktig så att det inte hamnar fyllning på kanterna- då bränns den vid. Grädda i 180 grader, 25-30 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar