lördag 16 oktober 2010

Havrekubb med keso



Hade fortfarande kvar keso efter att jag gjort dinkeltekakorna, så efter några dagars grubblande hade jag kommit på ett recept till. Ville göra nåt med havre den här gången och har faktiskt lyckas få med 3 sorters havresorter(fiberhavregryn, havrekli och vanligt havregryn)samt fibrex, vilket ger ett nyttigare och saftigare bröd. Degen görs kvällen innan den ska bakas och får jäsa i ca 12 timmar, vilket gör att det blir ett godare bröd, helt enkelt.

Havrekubb med keso

1 dl havrekli
2 dl fiberhavre
5 dl vatten
0,5 tsk salt

Koka ihop till en gröt och låt sen svalna.

250 g keso
1 dl fibrex
4 dl vatten(ganska kallt)
15 g jäst
2 msk ljus brödsirap
ca 1200 g Vetemjöl Special(jag använde Manitoba Cream för det var det jag hade hemma)
2-3 tsk salt

Blanda allt med gröten i en degblandare och arbeta degen kraftigt, i 10-12 minuter. Lägg sen degen i en ganska stor bunke(den kommer att jäsa väldigt mycket under natten)och täck med plastfolie.



På morgonen delar man sen degen i 4 bitar, á ca 600 g, dessa formar(rundriva) man till runda bröd. Spray sen degämnena med vatten och rulla i havregryn. Lägg sen 2 stycken i en smord form(1,5 liters), glöm inte att pensla, med smör, mellan bröden. Låt jäsa ca 30 minuter eller tills dem känns färdigjästa. Lite svårt att säga hur länge bröd ska jäsa, beror mycket på temperaturer och hur hårt man rundriver degämnena. Grädda.

Så här gräddar jag dem flesta bröden jag gör: Jag värmer upp ugnen till 250 grader, sätter in brödet, sprutar in vatten med en vattenflaska och sätter timern på 5 minuter. När den ringer drar jag ner temperaturen till 200 grader och sätter timern på 10 minuter, när 10 minuter gått öppnar jag luckan och släpper ut ångan. Sen gräddar jag brödet ytterligare 20-35 minuter, lite beroende på storlek och sort. Jag tempar alltid mitt bröd, enklast så, det är klart vid 95-98 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar