lördag 21 juli 2012

Annorlunda frallor

När jag var till Grekland i våras upptäckte jag torkade fikon, det är ju verkligen smaskigt! Jag vet inte varför jag inte provat tidigare, hade väl som vanligt bestämt mig för att det tycker jag inte om! 
 Här kommer ett bröd som innehåller just torkade fikon, fast dem inte syns...

Fikonfrallor

Dag 1:

150 g torkade fikon
5 dl hett vatten

Lägg fikonen i en skål och häll på det heta vattnet. Låt stå till nästa dag.

Dag 2: Fördeg

Vattnet från fikonen + nytt vatten = 7 dl 
50 g rumsvarmt smör
40 g jäst
50 g honung
15 g salt
175 g fullkornsdinkel
175 g rågmjöl
175g siktat dinkelmjöl
Fikonen från dag 1

Sila av fikonen i ett litermått, fyll på vatten så det blir 7 dl. Värm till ca 30 grader. Rör ut jästen i degspadet. Blanda sen med övriga ingredienser i degberedare. Krama sönder fikonen och blanda ner de i degen. Låt fördegen jäsa ca 45 minuter. Tillsätt sedan:

430-500 g Vetemjöl Special

Arbeta degen väl. Låt jäsa ytterligare 20 minuter. Ta upp degen på bakbordet, tillsätt mer mjöl om den känns lös och kladdig. Dela upp i önskad degvikt, jag delade degen i 24 bitar, men de blev nästan stora, borde ha vägt de. Rulla och lägg på plåt. Låt jäsa ca 25 minuter. Spraya med vatten. Sätt in plåten på 250 grader, spraya in vatten för ånga, dra ner värmen direkt till 200 grader. Grädda i ca 15 minuter. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar