söndag 1 juli 2012

Dinkelbröd

Ett till, vansinnigt gott, bröd från Rute, dinkelbröd. Receptet hittade jag i det fantastiska magasinet BAKA. Testa att rosta det här brödet, inte dumt vill jag lova!


Dinkelbröd


7.5 dl ljummet vatten
20 g jäst
25 g honung
500 g fullkornsdinkel

Rör ut jäst och honung i vattnet. Blanda ner fullkornsdinkel och rör om tills alla mjölklumpar lösts upp. Konsistensen är ungefär som en pannkakssmet . Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.

15 g salt
500 g dinkelsikt

Tillsätt salt och dinkelsikt till fördegen. Arbeta degen i maskin 5-10 minuter, degen ska vara en ganska lös i konsistensen. Låt jäsa ytterligare 20 minuter under bakduk.
Smörj 2 bakformar som rymmer 1.5 liter vardera. Fördela degen i formarna, det blir ca 900 g deg i varje. Doppa handen i kallt vatten och jämna till degen i formarna. Strö lite mjöl ovanpå och låt jäsa ca 30 minuter till.

Så här gräddar jag dem flesta bröden jag gör: Jag värmer upp ugnen till 250 grader, sätter in brödet, sprutar in vatten med en vattenflaska och sätter timern på 5 minuter. När den ringer drar jag ner temperaturen till 200 grader och sätter timern på 10 minuter, när 10 minuter gått öppnar jag luckan och släpper ut ångan. Sen gräddar jag brödet ytterligare 15-35 minuter, lite beroende på storlek och sort. Jag tempar alltid mitt bröd, enklast så, det är klart vid 95-98 grader.


Det här brödet gräddades sammanlagt ca 45 minuter, den sista kvarten fick brödet gräddas utan formar, detta för att få fin färg på kanterna också.





1 kommentar: