lördag 14 juli 2012

Mandelkaka

Den här enkla mandelkakan hittade jag i klassikern "Sju sorters kakor" från 1988. 

Mandelkaka med citron

250 g mandelmassa
100g mjukt smör
3 ägg
1 dl mjöl
1 tsk bakpulver
rivet skal av 1 citron

Riv mandelmassan grovt, blanda ner smör och rör alltsammans poröst. Skilj äggen, blanda ner äggulorna i mandelsmeten, en i taget. Tillsätt sedan mjöl, bakpulver och citronskal. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd sen försiktigt ned skummet i mandelsmeten. Häll smeten i en 20 cm's form med löstagbar kant. (Jag varken smörjer eller bröar mina formar, när jag använder såna med löstagbar kant, jag klämmer fast ett bakplåtspapper i botten och river bort pappret runt om.) Grädda i nedre delen av ugnen, i 175 grader, ca 30 minuter.


1 kommentar:

  1. åh den låter jättegod.i bland finns de några guldkorn från 80talet och de här ser ut som ett av dem alla goda recept

    SvaraRadera