onsdag 25 juli 2012

Biscotti igen!

Ett till recept från boken Jane´s Coffee Shop! Jag är hemskt förtjust i valnötter, speciellt ihop med citron, prova den här kakan, den gjorde jag till mitt gesällprov. Men nu har jag hittat en biscottivariant också! :D Mums!

Lemon Walnut Biscotti


220 g valnötter
1.5 dl socker
1 dl farinsocker
3 dl mjöl
1 krm salt
1 tsk bakpulver
1 msk rivet citronskal
2 msk rapsolja
2 ägg

Mixa hälften av valnötterna med farinsockret, fint. Rosta resten av valnötter i ugnen, i 175 grader, ca 10 minuter. Låt svalna och grovhacka de sen. Blanda ihop socker, mjöl, salt och bakpulver, tillsätt de grovhackade nötterna och nöt-farinblandningen. Blanda i citronskalet och rapsoljan. Tillsätt äggen och knåda ihop till en deg. Dela degen i två delar, rulla ut de och lägg på plåt. Platta till rullarna. Grädda i 175 grader, i ca 30 minuter. Tag ut och sänk värmen till 150 grader. Låt längderna svalna lite och skär sedan diagonala skivor. Sprid ut kakorna på plåten och torka i ugnen i ca 15-20 minuter. Jag lät plåten stå en stund på eftervärmen sen.

2 kommentarer:

  1. Livsfarlig blogg! Oj, oj, oj. Jag har heller aldrig mött en kalori som jag inte tyckt om. Törs nog inte kika in här så ofta.

    SvaraRadera
  2. Trevligt med recept på din blogg, det kommer jag att ha nytta av. Biscottireceptet är sparat!Valnötter är gott - och nyttigt, så det här kan man äta mycket av - eller?

    SvaraRadera