onsdag 18 juli 2012

Cupcakes!

Det ska erkännas, jag är barnsligt förtjust i Nutella, så när jag hittade det här receptet, så var jag bara tvungen att testa. Hade aldrig bakat cup cakes förut och de blev inte så tokiga! Receptet hittade jag i en tidning, men det kommer från Leila Lindholms bok Hello Cupcake! Jag har ändrat mängderna i frostingen lite grand, och väljer att skriva ut de mängder jag använde, inte Leilas.

Hasselnöts Cupcakes

2 ägg
1.5 dl socker
100g hasselnötter
100 g mörk choklad
1.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 dl grädde

Mixa eller mal nötterna. Hacka chokladen grovt. Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner övriga ingredienser.  Placera pappersformar i en muffinsplåt och fördela smeten i formarna, det ska bli 12 st. Grädda i 175 grader, ca 15 minuter. Prova med en sticka, den ska inte bli kladdig. Låt svalna.

Nutella Frosting

150 g Nutella
90 g Philadelphiaost
3 dl florsocker
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 msk Frangelico(hasselnötslikör)

Rör ihop allt och vispa fluffigt. 
Spritsa sen rosor på muffinsarna.

1 kommentar: