måndag 21 juni 2010

Macarons

För 10 år sedan besökte jag Paris för första gången, hade då med mig en lista över dem finaste konditorierna. Det var en lista, som Jan Hedh hade sammanställt i en konditoritidning, vilken jag hade hittat på bageriskolan där jag gick. Sökte upp alla dessa väldigt fina konditorier och satte ut på min karta. Hittade snabbt min favoritkonditor, Gerard Mulot, han har dem finaste bakverken jag någonsin har sett!! Det var hos honom som jag första gången köpte och smakade macarons, och det var det godaste jag någonsin smakat. Men jag har inte vågat prova baka dessa små delikatesser förrän nu. Jag har köpt på mig några macaronsböcker under åren och nu i helgen som var, så provde jag, gick väl inte helt bra, men övning ska visst ge färdighet!!



Det här var den första franska kok/bakbok som jag köpte. En av dem dyraste också, betalade 38 euro för själva boken, men eftersom att jag inte kunde så mycket franska att jag kunde läsa den, så bestämde jag mig för att åka till Frankrike och studera språket, up close. Min franska är väl inte så bra, men jag kan läsa recept och det är ju huvudsaken!! Den här boken är dessutom signerad (med en dedikation till mig!) av Monsieur Mulot Himself och bara det tycker jag är lite kul..



Den här är skriven av en annan känd fransk konditor, Stéphane Glacier.



Och den här är skriven av Christophe Felder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar