söndag 6 juni 2010

Månadens sötsak



Månadens Sötsak är Söta Sakers bakutmaning till alla som gillar att baka. Hon väljer varje månad ut ett teman som man ska baka och blogga om och sen länka tillbaka till henne. Lite kul grej tycker jag, så jag tänkte testa.

Mitt bidrag blir Kolaglaserad Tårta med mandelfyllning och chokladgrädde. Receptet har jag fått av min kompis mamma, Barbro. Minns en skolavslutning för många år sedan och Barbro hade bakat denna tårta och den var sååå god. Vi var 3 stycken tjejer och vi åt nästan upp hela, resten av familjen fick bara småsmulor. Sen dess är det en av mina favorittårtor..

Det kan vara svårt att få kolaglasyren bra, kokar man den för lite, så sjunker den in i kakan. Har hänt några gånger och då har jag bara kokat en glasyr till och hällt över. Kokar man den för länge(som jag råkade göra den här gången) blir den svår att bred ut och då kanske det inte täcker hela tårtan. Då kan man snygga till den med grädde, som jag var tvungen att göra här.

Man behöver en tårtbotten, vilken delas i fyra. En bra tårtbotten hittar du här. Jag gjorde efter det här receptet, men jag skulle nog ha minskat receptet till 3 ägg och tagit en mindre form. Men det funkar med en 24 cm´s form oxå.

Mandelfyllning

85 g skållad mald mandel
85 g smör
1 dl socker
2 msk grädde

Bland alla ingredienser i en kastrull. koka upp under omrörning. Ta av från plattan och låt smeten svalna något. Lägg ut 3 av bottnarna och fördela mandelsmeten på dem.

Chokladgrädde

3,5 dl grädde
2 msk kakao
1,5 tsk socker

Rör ut kakao och socker med 1 dl grädde. Vispa resten av grädden och blanda sedan ned i chokladblandningen. Fördela chokladgrädden över mandelsmeten på bottnarna. Lägg ihop och gör en liten kupol på den tredje botten och lägg på den fjärde bottnen. Det ska inte strykas på någon grädde utanpå, utan man häller kolan direkt på.

Kolaglasyr

75 g smör
5 msk socker
5 msk sirap
5 msk grädde
0,5 msk kakao

Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka till ca 120-122 grader. Häll glasyren över tårtan och bred ut den.

Tårtan blir bäst om den får står kallt över en natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar