måndag 14 juni 2010

Franska Valnötssnitt


Lite lyxigare långpannekakor eller en enklare go´bit, jag vet inte vilket, men goda är dem! Inte så svåra att göra, men det är flera moment. Man skulle kunna skippa mördeg om man vill, men det är lite gott med nånting krispigt i! Och måste få säga det, att kombinationen valnötter, farinsocker och kaffe funkar verkligen!

Franska Valnötssnitt

Mördegen

2,5 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk socker

Blanda allt till en mördeg, låt vila en stund i kylen. Kavla ut. Jag la degen direkt på bakplåtspapperet,sen plastfolie på och sen kavlade jag, gick hur bra som helst. Sen skar jag till och lappade så att jag fick en rektangel, ca 21*30 cm. Lägg ner i botten på en liten form och grädda i 200 grader, ca 12 min, bara så den får lite färg. Gör under tiden fyllningen.

Fyllning

100 g finhackade valnötter
3 ägg
2,5 dl farinsocker
2 msk varmt starkt kaffe
1,25 dl vetemjöl
50 g smält smör

Vispa ägg, farinsocker och kaffe pösigt. Blanda valnötterna med mjölet och vänd ned i äggsmeten, tillsammans med det smälta smöret. Häll smeten i formen, med den förgräddade mördegen, grädda ytterligare 20 min eller tills smeten stelnat. Låt kallna!

Smörkräm

50 g smör
2 dl florsocker
2 msk starkt kaffe

Rör ihop till en smidig smörkräm. Bred smörkrämen över den kalla kakan. Ställ in kakan i kylen en stund.

Chokladglasyr

125 g mörk choklad
15 g smör
1 msk grädde

Smält allt i ett vattenbad, blanda ihop ordentligt och bred snabbt, men försiktigt ut glasyren över kakan. Jag brukar gör ett mönster med en "dekorationskam" men det behöver man inte göra. Låt stelna i kylen. Skär i lagom stora bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar