tisdag 22 juni 2010

Första försöket..



Fick över både äggvita och mandelmjöl efter bröllopstårtan, så jag kände bara att nu var det dax att prova! Har alltid inbillat mig att det är svårt att baka macarons. Överkurs, helt enkelt! Jag tror fortfarande att det är en konst och att det krävs erfarenhet och yrkesskicklighet för att få dem perfekta. Men det är defintivt något jag vill lära mig. Finns inget godare en perfekt Macaron! Det finns ju mängder med recept och tillvägagångssätt, så det gäller väl att prova sig fram. Det här basreceptet kommer från Christophe Felder "Les macarons de Christophe".

Macarons

225 g florsocker
125 g mandelmjöl(mald mandel)
100 g äggvita
25 g strösocker

Mixa florsocker och mandelmjöl några sekunder. Vispa äggvitan och tillsätt lite strösocker då och då. Vänd ner "mandelsockret" och blanda väl, smeten ska nog bli lite rinnig. Jag färgsatte sedan smeten med gul hushållsfärg. Spritsa sen ut små runda bollar, ca 3-4 cm i diameter. Låt dem sen stå och torka en stund, innan du gräddar dem i 170 grader, 10-12 minuter. Jag tror att jag gräddade dem för lite, dem sjönk ihop lite när jag tog ut dem ur ugnen. Var tvungen att frysa kakorna för att få loss dem från pappret, fyllde dem sen med Lemon Curd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar