fredag 18 juni 2010

Projekt: Folkets Bröllopstårta

Har bestämt mig för att baka en Folkets Bröllopstårta, utan fusk och E-nummer. En riktig sådan består av en mandelbotten, jordgubbskompott, vaniljbavaroise och mandelkrisp, detta täckes sedan med vit marsipan. Fick idag smaka en "oäkting" och den smakade som vilken vanlig köpes-princesstårta som helst, tycker jag. Det var bara en vanlig tårtbotten med jordgubbssylt och pulvervaniljmousse, mandelkrispet hade det bageriet helt utslutit. Jag har hämtat receptet från Kobias hemsida och det första problemet jag stötte på var just i mandelkrispet, det innehåller nämligen mandelpraliné och det fanns inget recept på det! Men Sébastien Boudet har haft några inlägg om Folkets Bröllopstårta på sin blogg och jag frågade i en kommentar om han hade ett bra recept och det hade han!! Merci Beaucoup! Så det här receptet kommer från honom, men jag har minskat det något och jag hoppas att jag förstått det rätt...

Mandelpraliné

200 g socker
80 g vatten
en droppe vitvinsvinäger
200 g mandel(jag använde oskalad)



Man börjar med att koka upp vatten och socker till 180 grader. När termometern visar 150 grader sätter man in mandel i ugnen(200 grader) för att rosta den.



När sen karamellen blivit 180 grader så blandar man ned den rostade mandel och sen häller man ut den på en Silpat och låter den kallna. Det här är väldigt gott att doppa i flingsalt! Blev bjuden på det när jag pryade på chokladfabriken Puyricard i Aix en Provence. Har många gånger undrat hur dem hade tillagat mandlarna, men nu vet jag!!



När den kallnat mixar man den i matberedare tills det blir som en flytande, oljig massa.



Den här massan använde jag sen i mandelkrispet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar