lördag 5 juni 2010

Konjakskaka


Mina föräldrar skulle komma på besök och jag fick för mig att jag skulle prova att baka en ny kaka. Konjakskaka eller "Bergmans Sandkaka" blev det, från Britt Sandquist-Bolins "Mjuka Kakor". Kakan innehåller inget vanligt mjöl, utan bara potatismjöl, vilket ger den en lite annorlunda konsistens. Lite annorlunda tillvägagångssätt oxå...

Konjakskaka

200 g mjukt smör
2,5 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
3 ägg
2,5 dl socker
0,5 dl konjak

Sätt ugnen på 200 grader. Ugnen måste vara helt uppvärmd när kakan sätts in. Rör smör, potatismjöl och bakpulver pösigt. Vispa ägg och socker pösigt i en annan skål. Rör ner äggsmeten, lite i taget, i smörsmeten(INTE tvärtom). Rör kraftigt hela tiden och tillsätt konjaken på slutet. Häll smeten i en smord och bröad hålform, 2 liter. Grädda ca 30-40 minuter. (min kaka var klar efter 30 min, men i boken står det att man ska grädda i 40 minuter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar