fredag 21 maj 2010

Bullar,bullar...


Brukar baka bullar till mina föräldrar då och då. Den här gången gjorde jag två olika fyllningar, en mandel/vanilj och en choklad/chili/kanel. Använde det vanliga bullreceptet, men uteslöt kardemumman.
Chokladfyllningen är samma som till Chokladgömmorna. Hade kvar lite av den fyllningen, sen förra gången jag bakade. Kavlade ut en rektangel och strök på chokladfyllningen, sen strödde jag kanel och Santa Marias Cacao & Chili krydda och rullade ihop degen. Kubbade upp degen och la i bullformar och när dem jäst klart penslade jag med ägg och strödde kardemummaströssel och pärlsocker på. Enkelt och lite annorlunda, min pappa tyckte dem blev jättegoda!
Mandelfyllningen har hängt med i många år, receptet kommer än en gång från Maggan F. Hos Familjen F kan man alltid räkna med go´fika!! Tack Maggan!


Mandelfyllning

150 g smör
130 g florsocker
1-2 tsk vaniljsocker
100 g hackad mandel

Rör ihop smör och socker först, sen i med mandeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar