torsdag 13 maj 2010

Syrligt Rågbröd


Blev så inspirerad av Bagarbertans Baksida i lördags, så jag satte igång en surdeg. Hittade ett recept från Brunkebergs Bageri i en gammal söndagsbilaga som jag sparat. Riktigt gott blev det, åt det idag till köttsoppa, mums...

Syrligt Rågbröd

Kvällen innan:

5 g jäst
150 g kallt vatten
50 g rågsurdeg
200 g fint rågmjöl

Blanda alla ingredienser och arbeta degen i 10 min. Lägg degen i en oljad bunke och täck med plastfolie. Ställ bunken i kylen över natten. Alternativt, låt degen vila i rumstemperatur i 4 timmar.(Ska testa alternativet nästa gång!)

Dag 2

Fördegen från kvällen innan
600 g kallt vatten
375 g rågsurdeg
15 g jäst
375 g fint rågmjöl
500 g vetemjöl special eller manitoba cream
25 g ljus sirap
30 g havssalt

Blanda fördegen med alla ingredienserna utom saltet. Knåda degen i maskin i 10 minuter. Tillsätt saltet och kör ytterligare 5 min. Låt degen vila på bakbordet 30 minuter. Dela degen i 4 delar, slå upp limpor eller runddriv och lägg i väl mjölade jäskorgar. Låt jäsa 2 timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten. Jag gräddade på granitskivan, värm upp till 250 grader, ställ in bröden, spraya med vatten och sänk värmen till 200 grader. Öppna luckan efter en kvart-20 minuter för att släppa ut ångan. Grädda ytterligare 15-20 minter eller tills innetemperaturen är 97-98 grader. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar