söndag 23 maj 2010

Kommer inte ihåg...


när jag sist åt nötkaka. Måste vara 25-30 år sedan, har inget minne av att mamma bakade nåt sånt. Har ett svagt minne av att jag blev bjuden på nötkaka, gjord på en sån där mix, hos en kompis. För ett tag sen såg jag att Per Morberg hade ett recept ute på recept.nu och tänkte att jag skulle testa. Idag kändes som en bra dag för nötkaka och ett glas kall mjölk, så det var bara att ställa sig och baka! Himmel,så gott det var!! Det lär inte dröja lika länge till nästa gång, kan jag lova! Ny favorit!

Nötkaka

50 g malda hasselnötter
3 ägg
2 dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
1 tsk bakpulver
2 dl mjöl

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret, häll på mjölken och låt koka upp. Häll den varma mjölken i äggsmeten under vispning/omrörning. Blanda mjöl och bakpuver, sikta ned i äggsmeten, Blanda försiktigt och vänd sist i dem malda nötterna. Häll smeten i en smörad och bröad sockerkaksform. Grädda i 175 grader, ca 40 minuter. Stjälp upp kakan på ett galler och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar